Angel Wing Heart

11 June 2011

ASN/ASB adalah haram?

Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali 2/2011 yang bersidang pada 12hb. April 2011M bersamaan 8 Jumadal Ula 1432H telah bersetuju memutuskan bahawa Pelaburan Amanah Saham Nasional (ASN), Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan seumpamanya adalah tidak halal. Hal ini kerana ia masih belum menepati hukum syarak dengan alasan seperti berikut:

Skim Amanah Saham Nasional (ASN) dan Amanah Saham Bumiputra (ASB) secara jelas terlibat dalam aktiviti pelaburan yang bercampur-campur antara patuh syariah dan tidak patuh syariah sebahagian besarnya adalah daripada sektor kewangan konvensional.






 
 
Aduhai..baru sekarang beritahu... tapi alhamdullilah lah sebab ada pihak bertanggungjawab seperti mufti Selangor yang hebahkan kepada orang ramai...aku dah ada akaun ASB ni...Sekarang , mana nak melabur???

Klik 'LIKE' untuk sama-sama SHARE info berguna ini ;)

8 comments :

  1. terima kasih atas infonya .. terkejut jugak .. baru tahu haram ..huhu

    ReplyDelete
  2. mana dapat nih?

    saya dah la baru buka akaun ASB...huhhu

    ReplyDelete
  3. alif : itu la... saya pun baru tahu juga haram..dah la lama melabur..aduhai :(

    ReplyDelete
  4. cik tiniey : saya dapat info ni dari website islamituindah.my try lah tgk ...terkejut jgk saya tau...saya pun ada melabur dlm asb ni..ermmm

    ReplyDelete
  5. yg sy pulak baru blajar nak melabur kt situ .. huhu ..

    ReplyDelete
  6. good info..
    tapi kalau yg dh terguna sblom nie tu mcm mane..?
    kira halal or haram?
    confused

    ReplyDelete
  7. alif : tau xpe... ASB ni mmg bagus plaburannya... ntah...ade jgk mcm tak caya je haram...saya pun tgh fikir2..sebab saya mmg dh lama masuk ASB :(

    ReplyDelete
  8. KIM : itu saya tak dapat pastikan.. lebih baik KIM tanya kat website tu sendiri > islamituindah.my sebab wani pun dah lama masuk ASB :(

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi membaca entri ini =)

 

Copyright 2016 © Syazwani Mazlan. Design by Ayu Barbydol