Angel Wing Heart

30 May 2011

Bir 'halal' sebenarnya haram. Aku pernah duduk kat meja makan yg ada bir ni.. pehh.. nasib aku tak minum!

Assalammualaikum. Blog dalam ubahsuai ok.. Sekarang dah heboh pasal 'bir' ni kan.. aku dah prnah nampak 2-3kali bir macam ni.. bir ni memang ada macam2 perisa buah-buahan . tapi sebenarnya ada 0.5% akohol. ... aduhai.. apa nak jadi.. Jakim dah kuarkan yg bir ni sememangnya haram. jadi , jangan la korang teguk even perisa buah2an.. haram tetap haram. dosa tetap dosa. nauzubillah....




KULIM – Masyarakat Islam dinasihat tidak minum sebarang jenis bir yang kononnya halal berikutan kandungan alkoholnya sudah melepasi had 0.01 peratus yang ditetapkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.
Berdasarkan kajian, kandungan alkohol dalam minuman itu didakwa 0.05 peratus dan adalah haram untuk diminum oleh pengguna Islam.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom sehubungan itu mengarahkan Jabatan Agama Islam Malaysia (Jakim) dan pihak berkuasa agama Islam negeri-negeri untuk memantau atau jika perlu menyekat penjualan bir tersebut dan beberapa jenis lagi minuman yang sama di pasaran.


“Dalam keadaan kita tidak pasti, lebih elok berhenti meminum minuman itu dan menjauhi diri daripada terperangkap dalam situasi yang mengelirukan.




 P/S : Lepasni harap berhati-hati ok,,, kalau boleh ambil lah tahu pasal makan minum kita . Korang boleh tengok page ni . Semua ada pasal halal haram > SINI !!

jadikan iktibar buat semua....

2 comments :

  1. Kalau dah nampak botol lain macam ni cabut terus je lagi baik kot... banyaaaak lagi kedai yang ada jual teh o ais hehhe.



    sama² kita berjaga-jaga..

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi membaca entri ini =)

 

Copyright 2016 © Syazwani Mazlan. Design by Ayu Barbydol