home about me My Reviews contact me contest

Saya Berketurunan Kampar Piliang & Kampar Domo :)



Assalammualaikum.

Bila umur dah dekat 21 tahun , mulalah nak tahu asal usul keturunan sendiri. ok, aku tak pernah nak ambil tahu pun. Tapi hari ni terasa nak tahu sangat-sangat yang aku ni keturunan mana. Kita tahu, semua orang Malaysia bukan berasal dari sini kan? Hanya orang asli je yang sebenarnya asal dari tanah Malaysia ni.  Orang asli lagi banyak dapat kelebihan kalau korang taktahu lah kan. Macam-macam keturunan yang ada kat Malaysia ni . Contohnya : orang jawa, banjar , melayu siam , kampar & lain-lain.

Selidik punya selidik, tanya punya tanya dengan orang-orang yang terdekat, oh rupanya aku ni keturunan Kampar Piliang (belah mak) & Kampar Domo (belah ayah) . Tapi...tapi.....aku langsung tak fasih & tak tahu bahasa kampar..... aiyoyoyo.... nyesalnya tak tahu bahasa ibunda sendiri!

Orang kampar ni, aku akui ramai yang tak tahu kewujudan keturunan kampar... yang femes JAWA jeeer... hehehe... Betul tak? Banjar pun apetah lagi... ramai yang tak tahu keturunan-keturunan ni.... Kena research gamaknyeee.... Kalau ada buku pasal kampar, dah lama aku beli!!! sesiapa? ada nak belikan? ;)

Adat dan kebudayaan orang Kampar memang sama dgn Minang (ada kontrovesi disini-org Minang kata org Kampar tu keturunan Minang dn orang Kampar pula kata Minang tu asalnya dri Kampar. Suku2 utama Kampar adalah suku2 Melayu (ini suku yg paling besar, banyak sub sukunya), Domo, Piliang, Patopang, Mandeleong dan Caniago. Setiap suku ini ada juga pecahannya tapi tidak sebanyak suku Melayu. Orang2 Kampar tersebut dgn kealimannya dan berpegang teguh kepada ' Adat Bersendi Syarak dan Syarak bersendikan Kitabullah. Syarak Menyebut, Adat Membuat.'

Orang suku Kampar (Kampau) berasal dari lima (5) kota utama yang merupakan penempatan utama di tepi Sungai Kampar di Kabupaten (daerah) Kampar di Riau, Sumatera iaitu:

i. Kuok (pekan sehari: Selasa)
ii. Salo (pekan sehari: Isnin)
iii. Bangkinang (pekan sehari: Ahad dan Rabu)
iv. Air Tiris (pekan sehari: Sabtu)
v. Rumbio (pekan sehari: Khamis)
Setiap kota terdiri daripada empat (4) suku utama iaitu:

i. Domo Bagindo Bosau
ii. Tok Said
iii. Piliang
iv. Melayu

suku lain :
1. Pitopang

2. Bendang
3. Kampai


Setiap suku mempunyai seorang ketua. Oleh yang demikian setiap kota akan memiliki 4 orang ketua suku yang akan menghadiri pertemuan ketua-ketua suku di kota Bangkinang. Ketua suku yang mempunyai bilangan anak buah yang teramai akan dipilih sebagai ketua suku sesebuah kota. Setiap perhimpunan ketua-ketua suku di Bangkinang akan dihadiri oleh 20 orang ketua suku (4 X 5). Seorang ketua suku sesebuah kota yang mewakili anak buah yang paling ramai akan menjadi ketua suku orang Kampar.

Pada awalnya Orang Kampar datang ke malaysia / Semenanjung Tanah Melayu melalui jalan laut Selat Melaka. Setelah itu mereka menggunakan jalan sungai dan darat. Seterusnya mereka membuat penempatan baru di kawasan sekitar sepanjang Sungai Pahang. Penempatan baru orang-orang Kampar bermula dari Pekan – Chenor – Temerloh – Jerantut. Selain itu mereka juga tersebar ke Kuantan – Mentakab – Kerdau - Kuala Krau dan Kuala Lipis.

Orang-orang Kampar yang mendarat di pantai barat Semenanjung membuat penempatan baru di Selangor (terutamanya di Batang Kali dan Kajang), di Perak (terutamanya di Batu Gajah, Kampar dan Parit Buntar).

Pekerjaan utama orang-orang Kampar ialah berdagang. ( memang aku akui, family aku superb berbisness. Atok aku belah mak jual pakaian , atok aku belah ayah ada kedai runcit )

Kini anak-anak keturunan Kampar sudah tersebar di merata ceruk-rantau Malaysia dan hidup membaur dengan keturunan suku-suku yang lain. Sebahagian daripada masih mewarisi bahasa dan budaya Kampar manakala sebahagian lagi sudah terputus hubungan dengan asal usul mereka.(macam aku lah ni..langsung tak tau pape =_=' )

sekarang ini ciri-ciri tradisional masyarakat kampar agak sukar ditemui lagi disebabkan arus pemodenan. tetapi masih boleh juga ditemui ciri-ciri tradisional kampar (walaupun amat sedikit) sekiranya melalui kwsn kampung2 di sekitar daerah kampar, perak. ( sekarang ni rumah dah flat , banglo , teres . dah pupus rumah2 tradisional dlm kalangan family aku...)




Yang aku tahu, atok kedua-dua belah mak ayah aku dah menetap di Kampar perak. Lepas merdeka , semua hijrah ke selangor . Sebab tu bersepah-sepah keturunan kampar di negeri selangor ;)



Sejarah masyarakat Kampar di Malaysia bermula dri tahun 1526 apabila rombongan pembesar2 dri Kampar mengiringi Raja Muzafar Shah, Putera Mahkota Sultan Mahmud Shah Melaka, belayar ke Gangga Nagara (Perak) dan mendarat di Beting Beras Basah, di kuala Sg Perak, dekat Bagan Datoh. Mereka kemudiannya menobatkan Putra Mahkota tersebut sebagai Sultan Muzafar Shah Perak. Sultan Mahmud mengambil perlindungan di Kampar yg diperintah oleh abangnya Raja Abdullah, apabila kalah dgn Portugis thn 1511 lari ke Pulau Penyengat di Bintan dn seterusnya ke Kampar.
 


Adiknya Muzafar bernama Alauddin Shah menjadi Sultan di Johor dan keturunan akhirnya adalah Sultan Mahmud yg mangkat dijulang. Setelah itu Johor diperintah oleh raja2 keturunan Bugis. Pekan Kampar di Perak memangnya dipelopori oleh orang2 Kampar dri Riau. Dauk Bahaman, Pahlawan Pahang, ayahnya adalah keturunan Kampar dri Bangkinang. Masyarakat Kampar banyak terdapat di pesisir negeri Perak dri Hutan Melintang ke Teluk Intan, Kampar, Tapah, Parit, Slim, Tg Malim, di Selangor di kawasan pesisir dri Kuala Selangor smpai ke Sabak Bernam, Batang Kali, Sg Masin, Ulu Yam, Kuang, Rawang, Kg Medan PJ, Sentul, Shah alam , Klang dan Gombak. (KAMPAR DAH BERSEPAH DI SELANGOR ;) ) Di Pahang pula di Dong, Raub, Jerantut feri, Pasar Kuala Kerau dan Kerdau, Bt 1 Temerloh, Mentakab, dan Bt 8 Kuantan. Di Johor pula di Bt 4 jln Kota Tinggi-Mersing.


Senarai orang kenamaan yang berketurunan Kampar :


Kedah- Dt Dr Affifuddin Omar, Mantan Timb. Menteri Kewangan dan Prof Dt Dr Asmah Omar, Pakar Bahasa Melayu,
Perak- Dt Hamzah Zainudin, Timb Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Dt Nazri Siron, SUB Kementerian Pertahanan,


Selangor- Dt Mohlis Jaafar, Timb DG Kementerian Pendidikan Tinggi, 

Pahang- Tan Sri Mohamad Yusof, Mantan DG Jab Perdana Menteri, Dt Gumuri Hussin,Pengurusi Bank SME,Penyanyi Alyrhm Dt Sudirman Arshad, Alinoor dan Mastura, Pengarah Filem U-Wei Shaari, 

Dri ATM Mej Jen Dt Amir Baharudin (B), Mej Jen Dt Mazlan Kasap, Mej Jen Dt Mahdi Yusof dn Aly
rhm Brig Jen Rosli Yusof (B).

Dri Johor- Mantan Senator dn Exco Dt Yusoff Malim Kuning. 


Bawah ni, contoh bahasa Kampar. Ni pun aku research kat google ;) lebih kurang mcm dialek negeri sembilan kan? Hehehehe

"tapi ado juo masalahnyo...banyak yang endak goti bahso awak..paje kekenek olun tontu paham apo bahso awak..banyak yang dah bercampur bahwo lain..salah omak bapak juo,endak omou mengingatkan papajey bahso awak..." 


anak-anak kampar ni comel-comel tak tinggi mana , ikut baka family ayah masing-masinglah. heeeee... sekarang baru aku faham asal-usul aku... so... tak payah nak belagak-lagak sangat dengan asal usul masing-masing kan....even dah tenggelam oleh arus pemodenan.. aku takkan lupa tapi bahasa ibunda tak tahu langsung rasa macam aku orang asing dari suku kampar.....:'(

Asal-usul korang camne pulak?? cepat tanya parents masing-masing.... Cari sampai puas hati.. berbangga lah dengan asal-usul korang tak kira jawa ke , banjar ke kan.... :) Seronok bila dapat research bangsa sendiri. hehehe.



Untuk maklumat lanjut boleh join group kampar di facebook : SINI
Atau layari laman web : SINI 
(Pakcik yang bagitahu)
 
Buku 'ODISI ANAK KAMPAR' karya AFFIFUDIN OMAR dijual di MPH berharga RM30
(Terima Kasih pada blogger yang beritahu)
KREDIT

124 comments:

  1. seronoknya bila dapat tahu asal usul kita dengan lengkap kan? hehe~ :D

    ReplyDelete
  2. Saya ornag keturunan kampar...ikut mak family atuk banyak kat sungai besar sana...tk pernah pergi cari..huhhhu dengar cerita je

    ReplyDelete
  3. wani : mmg seronok..so, gi tnye fmly cecepat..hehe

    intan: kg nenek sy ade kt sg.bsr..kita sama la :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye... sekadar info... rumah yg awk tunjuk tu rumah moyang saya....

      Delete
    2. Just info... rumah yg awk tunjuk tu rumah moyang saya

      Delete
  4. oondehh...
    jupo ngak fakta org kampar
    sy pon org kampar.. area temerloh..
    abg ipar sy pon org kampar kat sg besar ngak.... hehheeheh :)

    ReplyDelete
  5. ooondek......
    jupo ngak fakta org2 kampor
    sy pon org kampor..
    abg ipar sy org kampar kat sg besar..
    hehehhehe :)

    ReplyDelete
  6. Saya juga Asli Kampar, pi saat ini, aku belum juga ketemu dg sanak sudaro ibu ku. Aku berasal dari desa Kayu Aro

    ReplyDelete
  7. Mkaseh atas perkongsian. Info2 yg sgt menarik mengenai susur galur keturunan. Hrp dpt berkongsi lg mklumat2 lain berkaitan rumpun keturunan. -hafiz rahman, Pekan, Pahang. call_10105@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. wow.. saya hanya tau jawa, bugis dengan minang je...tak sangka kampar pun ade...banyak jugak belek2 sejarah... rupa2nya ade 20 suku orang melayu yg datg dari seberang atau lebih tepat lagi indonesia sejak zaman kesultanan melaka... Salam Perkenalan.. Saya harap 20 keturunan ni dapat bersatu dibawah 1 bumbung..

    ReplyDelete
  9. @haslil : jumpe jugak info2 org kampar yeee. sg bsr? kg sy jgk tu :)
    @wandi: cari sampai ke temu yaa.
    @anon 1 : same2. x byk info yg ade. ni pun rsearch di google.
    @anon 2 : aah. ade kampar minang.. org kampar mmg ramai yg tak tahu kewujudannya.

    ReplyDelete
  10. @Shazwani Mazlan : Saya dah baca banyak pasal orang kampar... majoriti orang melayu kat malaysia ni oraang kampar..tp xde sape pon tau..abang spupu saya punya bini pun orang kampar..hmmm.xtau pon

    ReplyDelete
  11. Belajar Yuk Bahasa Melayu Kampar

    indonesia - kampar
    air - ayu
    ajar - ajau
    antar - antau
    akar - akau
    mengantar - mengantau
    benar - bonou
    belajar - belajau
    besar - bosau
    bubur - bubu
    bentar - bontau/ bontou
    sebentar - sebontou
    bakar - bakau
    catar - catau
    cadar - cadau
    cair - cayu
    cakar - cakau
    dasar - dasau
    dampar - dampau
    terdampar - tadampau
    harimau - ghimau
    hambar - ambau
    hantar - antau
    jalar - jalau
    tampar - tampau
    panggil - imbau
    pagar - pagau
    panjar - panjau
    kasar - kasau
    pasar - pasau
    kabar - kabau
    kerbau -kobou/ kobau
    jeruk - limau
    merantau - maantau
    parit - bondau/ bondou
    sabar - sabau
    samar - samau
    sambar - sambau
    tengkar - tongkau

    ReplyDelete
  12. mansur : sebenarnya xmajoriti pun org kampar ni. tak semua yang tau.

    haqky : wahhh! terer kampar lah ni. camni boleh amik ilmu cikit. hehehe

    ReplyDelete
  13. den yo urang kampar..den dari batang kali,sajo nye tgk asal usul den,walaupun olah tau den urang kampar,,nyo sobab nok tau yo den google,,jumpo blog waang sang gadih kamper,,hahaha,,nyo ondak laie lawa satu den posan, ajaran agamo jan ditinggal..
    (haha maaf kalau bhso deyen byk amek bcampuar dongan bahso moden)

    ReplyDelete
  14. pado sesodo urang awak esp di Malaysia ko, joinlah group IKMAL di fb - http://www.facebook.com/groups/ikmal19308/

    wani, kalau nak slide power point ttg KAMPAU bulio mintak kek apak ...

    apak saleh

    ReplyDelete

  15. Website IKMAL, persatuan org2 Kampar di Malaysia ....

    http://www.ikamparputra.org/

    ReplyDelete
  16. @apak salleh , hehehe. mana dapat cari blog wani? :P wani ade jumpa website tu. godek2 jgk la dlm tu. hehe

    ReplyDelete
  17. @pensiljiwa : hehehe. den xtau nak ckp urang kampar. mak ayah xajar. ehehhee. tp family den tau ckp. :P

    ReplyDelete
  18. Salam..den orang awak,tp x reti nk ckp sgt.sikit tu leh r.huhu

    ReplyDelete
  19. Salam..den orang awk jgak.dok kt teluk intan.emm..dgr org ckp 2 fhm la jgak.tp nk ckp x bpe reti sgt.:-)

    ReplyDelete
  20. wsalam taufik :) tu la.. wani lg tak faham pape.. setakat dua tiga ayat, blh la nak fhm. hehe

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum, thanks for the info sangat bernas.Dato Afiffudin menulis buku ODISI ANAK KAMPAR.Serius best...masih ada di pasaran di MPH.Berkisar di Kedah,Langgat,Asun dan Kg Binjal..saya bukan keturunan Kampar tetapi Boyan Minang sangat suka tentang kisah dan sejarah asal usul melayu.

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum, thanks for the info sangat bernas.Dato Afiffudin menulis buku ODISI ANAK KAMPAR.Serius best...masih ada di pasaran di MPH.Berkisar di Kedah,Langgat,Asun dan Kg Binjal..saya bukan keturunan Kampar tetapi Boyan Minang sangat suka tentang kisah dan sejarah asal usul melayu.

    ReplyDelete
  23. hi..sy anak perantau~ =)
    ayah n mama keturunan ocu kampar, mama suku bendang ayah domo.. sy selalu balik kampar sejak umur 19tahun smpai la sekarang 25taun.. pandai la sikit2 bahasa ocu, tp kn polish lagi.. nice to know u..add sy dlm fb ye.. "rozita sawada shin"

    ReplyDelete
  24. hi..sy anak perantau~ =)
    ayah n mama keturunan ocu kampar, mama suku bendang ayah domo.. sy selalu balik kampar sejak umur 19tahun smpai la sekarang 25taun.. pandai la sikit2 bahasa ocu, tp kn polish lagi.. nice to know u..add sy dlm fb ye.. "rozita sawada shin"

    ReplyDelete
  25. hi..sy anak seorang perantau~ =)
    ayah n mama keturunan ocu kampar, mama suku bendang ayah domo.. sy selalu balik kampar sejak umur 19tahun smpai la sekarang 25taun.. pandai la sikit2 bahasa ocu, tp kn polish lagi.. nice to know u..add sy dlm fb ye.. "rozita sawada shin"

    ReplyDelete
  26. anon : Waalaikumsalam. saya sekadar share tentang asal usul sendiri dan mungkin orang lain juga.. :) Ada jual buku ODISI ANAK KAMPAR ke? MPH? dalam kategori rak buku mana ye? kena beli juga ni. thanks 4 info :)

    ReplyDelete
  27. Eta : hi eta.. salam anak perantau juga. saya langsung tak fasih cakap kampar. Keturunan kampar ni, mak kata sedikit bilangannya di Malaysia. Yang paling banyak adalah jawa tak silap saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. es_da544@yahoo.comMay 7, 2013 at 5:07 PM

      rasanya anak2 kampar dah banyak di seluruh malaysia. tp mungkin dah kampar campuran.

      Delete
  28. saya pun anak kampar..hihihi.. mak saya suku domo, ayah melayu bendang... da byk kali balik kuok. thn ni ptama kali balek kg untuk sambut ramadan di sana.. sronok, ada aktiviti berlimau kasai... rasa bangga sgt jd ank org kmpar... =) apa2 pn tq sgt kat mak ayh, wlupn da mrantau sampai ke sini, tetap bawa anak2 pulang ke kuok lawat atuok, uwo dan sdara y lain di sana... kpd kwn2, kita patut bangga jd ank kmpar, daftarla psatuan ikmal... semoga bajayo kapado kasodo anak2 urang kampar... amiinn...

    ReplyDelete
  29. saya pun anak kampar..hihihi.. mak saya suku domo, ayah melayu bendang... da byk kali balik kuok. thn ni ptama kali balek kg untuk sambut ramadan di sana.. sronok, ada aktiviti berlimau kasai... rasa bangga sgt jd ank org kmpar... =) apa2 pn tq sgt kat mak ayh, wlupn da mrantau sampai ke sini, tetap bawa anak2 pulang ke kuok lawat atuok, uwo dan sdara y lain di sana... kpd kwn2, kita patut bangga jd ank kmpar, daftarla psatuan ikmal... semoga bajayo kapado kasodo anak2 urang kampar... amiinn...

    ReplyDelete
  30. Anon : Wah, awk masih ada fmly kt kampar eyh? samala sebutan awak.. awak pgl UWO tu sebagai nenek kan? btl x? hihihi. A'ah, kena daftar persatuan Ikmal ramai2. bagi meriah lg drpd jawa. :P

    ReplyDelete
  31. wakden juo uweng awak omak urang melayu ayah urang demo....kompung di selangor...hehe...sedaro banyak dokek perak bagan datok simpang tiga semua sedaro...tu....hahah

    ReplyDelete
  32. wakden pun urang kampor juwo omak urang melayu ayah domo.....

    ReplyDelete
  33. Hahaha. dulu wakden pun ado sedaro kt bagan, tp dah takdo. semua kek Selangor, KL , pahang,

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum .. ! seronok bace blog awak. kebetulan mak dah ayah saya pun asal kampar, pekanbaru. kamu masih ada lg saudara mara disana ?? sy baru pulang dr sana.. :)

    ReplyDelete
  35. SyZwani:amboi suko yo waang...alhmdlh byk pajer2 awak nok lupo do bahso awak...insyallah bahaso awak kan selamat

    ReplyDelete
  36. assalamu'alaikum wr.wb.Saya dari Riau..tp bukan org Kampar,saya orang melayu. Di tempat saya org Kampar lebih dikenal dgn panggilan org Ocu/Bangkinang.Di Pekanbaru banyak dijumpai org Kampar,begitu juga di daerah/kabupaten lain. Tapi jgn suruh saya cakap Kampar, saya tak reti..hehehe

    ReplyDelete
  37. Izam : waalaikumsalam.. kira nya awak tinggal di Riau sekarang? Bolehla kongsikan adat2 orang kampar... salam perkenalan dari saya :)

    ReplyDelete
  38. Syazwani : Salam kenal kembali...Saya tertarik begitu mendengar bahwa mayoritas/majority rakyat m'sia adalah dari keturunan Indo dulunya. Saya lebih tak menyangka ada byk org keturunan Kampar di sana. Sblmnya yg sy tahu cuma org Jawa aja...hehe

    Setahu saya..penempatan org Kampar di Riau tdk tertumpu di Limo Koto saja, tetapi jg di sealiran Sg. Kampar Kiri, XIII Koto Kampar (perbatasan sumatra barat), jg daerah Siak Hulu...tentunya dgn dialek2 yg sedikit berbeda.

    Perbedaannya dgn masy.melayu pesisir Riau...jika org Kampar terbagi ke dlm suku2 kecil, org di pesisir tdk mengenal pembagian suku seperti itu.

    ReplyDelete
  39. Syazwani : Salam kenal kembali...setahu saya org Kampar tidak hanya tertumpu/terpusat di Limo Koto saja, tetapi jg di sealiran Sg. Kampar Kiri, XIII Koto Kampar, termasuk daerah Siak Hulu/Tapung....tentunya dgn dialek2 yg sedikit berbeda.

    ReplyDelete
  40. Syazwani : Salam kenal kembali....apakah orang Kampar di Malaysia tidak ada mengamalkan adat Kampar lagi...

    ReplyDelete
  41. Syazwani : Salam kenal kembali....apakah orang Kampar di Malaysia tidak ada mengamalkan adat Kampar lagi...

    ReplyDelete
  42. ada yang masih guna adat..ada yang tidak lagi... tapi makanan kampar paling famous masakan ikan ompok, masih ada lagi :)

    ReplyDelete
  43. Ikan Ompok....ini nama jenis ikan atau atau nama masakan yg diperbuat dari ikan...?

    ReplyDelete
  44. Ikan Ompok....ini nama jenis ikan atau nama masakan yg diperbuat dari ikan...?

    ReplyDelete
  45. ia nya sejenis masakan... ikan kembung selalunya digunakan untuk masak ompok :)

    ReplyDelete
  46. sy nak tanya,sepjg yg kamu tahu bagaimana agaknya sikap org Kampar khususnya ato mlysia umumnya ttg hub kedua negara ini yg slalu psg surut...terutama sejak zaman kebebasan media di Indo yg sy pribadi menilai mmg agak melampau...

    kalau sudi..sila jawab...he he

    ReplyDelete
  47. sy nak tanya,sepjg yg kamu tahu bagaimana agaknya sikap org Kampar khususnya ato mlysia umumnya ttg org Indo/hub kedua negara ini yg slalu psg surut...terutama sejak zaman kebebasan media di Indo yg sy pribadi menilai mmg agak melampau...

    kalau sudi..sila beri tanggapan...he he

    ReplyDelete
  48. sy nak tanya,sepjg yg kamu tahu bagaimana agaknya sikap org Kampar khususnya ato mlysia umumnya ttg org Indo/hub kedua negara ini yg slalu psg surut...terutama sejak zaman kebebasan media di Indo yg sy pribadi menilai mmg agak melampau...

    kalau sudi..sila beri tanggapan...he he

    ReplyDelete
  49. my father kampar bangkinang,my mum phillipine.bulio cakap kampau ketek2 jo.....anak2 sedaro abah deyen panggil abah den tokchu,mak den amai

    ReplyDelete
  50. my father kampar bangkinang,my mum phillipine.bulio cakap kampau ketek2 jo.....anak2 sedaro abah deyen panggil abah den tokchu,mak den amai

    ReplyDelete
  51. assalamu'alaikum...
    saye rozita...saye orang kampar jgk...ayah piliang, ibu mandailiang,atok belah ayah chaniago,atok belah mak melayu..heheh
    bangga jadi orang kampar...saye asal dari riau tapi kuliah di bandung...
    saye sambung sikitlah pasal ikan ompok ni..heheh
    mak saye selalu masak masakan ni...memang sedap sangat...masakan ni sangat mirip ikan masak asam pedas tapi ade beza sikit..hehe
    oo ye..kalau kekawan nak belajar bahasa ocu..saye boleh bantulah sikit-sikit..:)

    ReplyDelete
  52. assalamu'alaikum..
    deyen rozita..aya piliang amak mandailiang, datuok bola amak melayu, datuok bola aya chaniago..
    deyen uang ocu juo tapi ndak pona pulang ka kampuong halaman...walau tompek den tingge ndak jawuo daghi bangkinang...
    o yo sesedagho..nive to meet u all..
    ndak sangko do..kosan lai juo blog uang kampar di lu nagoghi..
    o yo sesedagho..kalau nak belajau bahasa ocu..sangenek-sangenek bisala den bantu..:)

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum... Apo habao sesodo saudaro maro wakdan ko? Wakdan ko kampao jo, amak wakdan ughang kampao chiniago abah wakdan kampao domo bolah parit, perak.

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum, nama saya Fundy, saya sama dengan syazwani, saya orang kampar, keturunan Piliang dan Domo, manakala Mama saya Piliang dan Papa saya Domo, sehingga suku saya adalah Piliang, saya tinggal di Riau.. Pun saya ada family di Malaysia, di Selangor, tapi lama sudah tak ada jumpa, Salam kenal, :) bila ada nak tanya sila kirim email ke first_fundy@yahoo.com mungkin saya boleh bantu syazwani informasi mengenai Kampar :)

    ReplyDelete
  55. wakden uwang kampar...ayah domo .mak piliang..

    tu jew yang tahu...apa apa pon info ni sangat baik
    mohon copy paste utk anak anak saya
    thank

    ReplyDelete
  56. info yang baik. sbb saya pon urang kampar.
    mak piliang - bagan datok
    ayah domo - t.intan
    sg.besar - datok.datok.wo saya ghamai disana

    ReplyDelete
  57. boleh tak cerita sedikit mengenai peranan masyarakat kampar dalam pembangunan di Kg.Tanjung Kerayong dari aspek sosial dan ekonomi.
    susah la sekarang nak dapatkan maklumat, tak tau nak tanya siapa. tak tau kat mana boleh jumpa org2 kampar. huhu. harap kamu dapat membantu. TQ

    ReplyDelete
  58. Waalaikumsalam pada semua yang memberikan komen di entri ini. Maaf sangat-sangat sebab tidak dapat membalas kesemua komen anda.. Disebabkan saya sudah bekerja & jarang menjenguk sini..

    Apa-apa pun, saya juga memanggil nenek saya sebagai 'Uwo' sama seperti orang Kampar yang lain.Atuk pula, saya panggil seperti biasa 'atok'. Makcik pula, dengan panggilan 'amai' , pakcik pula dengan panggilan 'apak'

    Awak semua boleh copy paste entri ini untuk rujukan saudara/saudari & anak-anak . hehehe.

    Jika mahukan info lain, rakan-rakan blogger yang mengirimkan komen di atas, boleh membantu anda. Begitu juga dengan entri saya ini, saya ada link ke website kampar untuk rujukan anda.. :)

    Bagi soalan Izam, pendapat saya, masyarakat kampar di Malaysia sama seperti rakyat Malaysia yang lain. Kami hanya dari keturunan sahaja tetapi warganegara Malaysia. Ini adalah sejarah lampau Kampar sebelum wujudnya Tanah Malaya & kini Malaysia :) Anak-anak keturunan Kampar sedikit berbanding Jawa. Sebagai contoh, saya misalnya agak ketinggalan jauh mengenai Kampar. Ibubapa saya tidak mengajar bercakap kampar secara khusus. Bila Raya, sanak saudara yang sudah berumur yang akan berinteraksi dengan bahasa kampar sesama mereka. Makanan paling terkenal di kalangan kampar, ialah masakan ikan Ompok. Kalau jawa, mereka terkenal dengan tempe. Hidangan Ompok wajib semasa raya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la,saya pun pggl nenek saya uwo ngan atok hahaha..ompok ikan patin mmg marvellous..sodap..

      Delete
  59. Muhamad Hazri B ZakariaMay 21, 2013 at 1:20 PM

    as salam...undek kalien....aku asal kuala kubu bharu..Aku nie kirenye melayu kampar peranakan le coz mase kecik2 dulu pernah tertengok ic lame bapak aku yang laminated ada dua cop jari kat belakang tu yang kat part bangsa tu tertulis melayu kampar..So aku pun pelik coz orang lain tulis melayu je..dan sekarang ic die dah tukar mykad.bile terbace blog nie terdetik pulak didalam hati nak tau tentang melayu kampar nie.maka terbace lak blog nie..sedikit sebanyak dapat info.tq so much Syazwani.Sedare mare belah bapak aku banyak kek tanjung malim nu...diorang kalau berborak memang dah macam orang noghori dah aku dongar..selidik punye selidik rupenye datuk aku asal dari sumatera..Subhanallah.......aku bangga jadi anak melayu kampar....

    ReplyDelete
  60. AKAK ORANG KAMPAR JUGAK...KAT KUANTAN NIE ADA PERSATUAN ORANG2 KAMPAR TAU...RAMAI ORANG2 BESAR MALAH RASANYER MB PAHANG PUN ORANG KAMPAR...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah...negeri akak pun ada persatuan kampar?nampaknya Kampar tak dilupakan...

      Delete
    2. memg ersepah org kampar kat kuantan..kat pasa mlm je da nampk persaingan perniagaan antara minang n lampar.n ade segelintir pn org kelantan..x caya,jom datang kuantan.

      Delete
  61. Good Information and Happy to note ada ramai orang Kampar!!

    Akak pun orang Kampar, Caniago belah emak & Kampai belah bapak. Dibesarkan di Singapura! Ada ramai orang Kampar di Singapura. Arwah emak pernah ckp, suku anak2 mengikut keturunan emak bukan bapak.

    ReplyDelete
  62. Ramai da anak kampau kek siko..bulio la buek page facebook utk anak kampau chatting blajau baso awak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. dah ada page facebook untuk anak kampar.. cuba lihat di atas :)

      Delete
  63. Same with me. Saya pun anak orang kampar, rumah datuk saya kat indonesia nuhh. Tapi malang saya tk pandai cakap kampar. Atoiiii..

    ReplyDelete
  64. Acu mus , danau bingkuang kampar
    Uwuo @ along , anga @ angah ,udo adiok
    Dak jawuo bezo do , lalau nak copek padai
    Dongao llogu ocu bangkinang

    ReplyDelete
  65. apoo joo lehh
    ikooo kampauuu mentakabb
    manooo yang bulio wak den
    terimo joo apo yang patuit..

    ReplyDelete
  66. Salam kenal wani, saya orang ocu Kampar, Indonesia. Iya betul, pertama kali saya datang ke Malaysia memang banyak bahasa kampar yang sama dengan bahasa melayu malaysia.
    Bahkan baru2 ini kami membuat seminar budaya serantau yang mmprtemukan tokih melayu riau dan melayu malaysia.
    Intinya kalaulah tidak ada penjajah, kita ini berada pada negara yang sama, begitulah dekatnya melayu riau dengan melayu Malaysia. Kami orang dari kab. Kampar pun mudah bergaul dan memahami bahasa di Malaysia karena sama, hanya ada beda antara O dan E. Misalnya nak kemane, di kab. Kampar jadi nak kemano. Adapun yang memang bahasa minang, itu di daerah perbatasan dan kota karena pasar. Tapi kalau di kampung2 sendiri misal Air tiris, rumbio n kampar, itu memang memakai bahasa yang asli n memang mirip dg bhsa melayu malaysia karena satu rumpun :)

    ReplyDelete
  67. Iya betul, pertama kali saya datang ke Malaysia memang banyak bahasa kampar yang sama dengan bahasa melayu malaysia.
    Bahkan baru2 ini kami membuat seminar budaya serantau yang mmprtemukan tokih melayu riau dan melayu malaysia.
    Intinya kalaulah tidak ada penjajah, kita ini berada pada negara yang sama, begitulah dekatnya melayu riau dengan melayu Malaysia. Kami orang dari kab. Kampar pun mudah bergaul dan memahami bahasa di Malaysia karena sama, hanya ada beda antara O dan E. Misalnya nak kemane, di kab. Kampar jadi nak kemano. Adapun yang memang bahasa minang, itu di daerah perbatasan dan kota karena pasar. Tapi kalau di kampung2 sendiri misal Air tiris, rumbio n kampar, itu memang memakai bahasa yang asli n memang mirip dg bhsa melayu malaysia karena satu rumpun :)

    ReplyDelete
  68. Di kesempatan yang mulia ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Idul Fitri 1434 H, maaf lahir dan batin kepada pemilik blog(Syazwani) & seluruh keturunan Kampar di mana saja berada.

    Semoga amal ibadah kita, khususnya selama bulan Ramadhan diterima oleh Allah swt. Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. teriih.. selamat hari raya juga kepada en Izam sekeluarga.. maaf zahir dan batin ;)

      Delete
  69. Org kuok mno??
    Org salo mno??
    Org bngkinang mno??

    ReplyDelete
  70. Solamat hari rayo..maaf zaher dn batin..semogo panjang umo dilimpahan soki..den gak ank org kampar..urang awk teh kn..den tinggal kek btg kali..memang rmi suku kampar kek btg kali..tp rmi urang2 tuo yg dh xdo..klu dulu tongayai pajar ckp kampar..nok mcm dulu leh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhe. Selamat hari rayo jugo... maaf la, saya tak reti berbahasa kampar ni.. hihih.. nak faham tu, bolehlah faham melalui tulisan.. Kalau percakapan, confirm tak faham. hehehe

      Delete
    2. WADEN PUN ORANG KAMPAR, DUDUK DOKET POKAN SARI TEMOLOH, ARI-ARI WADEN PAI KE POKAN SARI BOLI IKAN PATIN SAKAR. HE- HE

      Delete
    3. WADEN PUN ORANG KAMPAR, DUDUK DOKET POKAN SARI TEMOLOH, ARI-ARI WADEN PAI KE POKAN SARI BOLI IKAN PATIN SAKAR. HE- HE

      Delete
    4. batang kali?? selangor.... huhuhu saya pon duk kuala pajam,semenyih ... area balai polis..

      Delete
    5. batang kali?? haha ... saya duk kampung kuala pajam.. semenyih,selangor .... huhu duk area balai polis ...... salam perkenalan..

      Delete
  71. deyen pun owang kampau juo.. ayah den uwang tanjong malim, kek kmapung ketuyuong.. omak den uwang batang kali.. dokek rancang..

    ReplyDelete
  72. ass.. corected sedikit ya bahasa kamparnya ..
    ini dia ....
    den ko asli uwang bangkinang / ocu ..
    dari ayah den .
    ayah den piliang .
    jd den ikuik ayh den .
    den tingge di ayu tii (air tiris / pasar sabtu)
    makasih yaa semuaa ..

    ReplyDelete
  73. Ado uwang ayu tii siki go ??
    den uwang ayu tii @riskisupratmann / Riski Rachman Piliang add yo :)

    ReplyDelete
  74. Kalo yg kat batu 8 kuantan tuh sume family sy.. huhu.. xpasti dr suku kampar mana tp sume anak cucu cicit hj sulaiman..

    ReplyDelete
  75. Saya pon anak kampar. Tapi pernah dengar cerita dari orang minang org kampar (mereka gelar melayu kampar riau) usul asal nenek moyang dari tanah melayu (malaysia) berhijrah ke indonesia..setelah berkembang disana cucu cicit mereka kembali semula ke malaysia..ini kisah lisan yang tak diketahui sejauh mana kebenarannya. seronok tahu asal usul.

    ReplyDelete
  76. Tanggapan hanya orang asli (Proto Malay) sahaja yang berasal dari bumi semenanjung Malaysia adalah sangat2 salah! Terdapat juga suku-suku Melayu lain (Deutro Malay) yang telah lama bertapak di bumi Semenanjung Malaysia sejak dari dulu malah sebelum kesultanan Melayu Melaka. Sila betulkan pemahaman sejarah anda! Kesalahpahaman anda boleh menggugat jati diri .

    P/S: Perdalamilah sejarah nusantara

    ReplyDelete
  77. Tanggapan hanya orang asli (Melayu Proto) yang berasal dari bumi Semenanjung Malaysia adalah salah sama sekali! Terdapat suku-suku Melayu (Melayu Deutro/Melayu Deutro+Proto) yang telah lama mendiami bumi Semenanjung Malaysia malah sebelum wujudnya Kesultanan Melayu Melaka. Sila perbetulkan pemahaman sejarah anda! Ketidakpahaman anda bisa menggugat jati diri anda.

    P/s: Jangan hanya mendengar dari omongan mereka yang berminda kecil. Perdalamilah sejarah nusantara.

    ReplyDelete
  78. Saya pun keturunan kampar disebelah arwah ayah dan keturunan Kerinci sebelah arwah emak. Saya boleh lah juga speaking Kampar nie..Arwah ayah berasal daripada Bengkalis. Bulan Feb 2013 saya melawat apak2 dan etek saya di Kampung permatang Duku, Bengkalis. Saya sempat menziarahi pusara arwah datuok dan Wo saya, bila melihat nama arwah moyang pula tertulis nama atau mungkin gelaran Datuok Bagindo Mara, saya tertanya-tanya siapakah sebenarnya arwah?

    ReplyDelete
  79. Saya tidak ada darah kampar,suku ibu saya juga piliang dan belah ayah caniago.saya dari pariaman sumatera barat.
    Dunsanak kito mah

    ReplyDelete
  80. terima kasih kpd tuan blog...info berguna... urang awk juo

    ReplyDelete
  81. saya pun org kampar asal batu kapur,mentakab(belah ayah),dgn sungai besar (belah mak)..

    ReplyDelete
  82. saya pun org kampar asal batu kapur mentakab (belah ayah),sungai besar (belah mak)

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum... saya mulya manru org kampar bersuku kampai. Ayah saya bersuku melayu... nenek dari ayah saya sebelsh datuk dulu merantau ke malaysia membawa anak anaknya.. bahkan kata ayah.adik datuk saya dulu menjadi anggota tentera malaysia..di johor..pernah pak cik saya pergi ke tempat keluarga tersebut di johor. Tapi sudah lama tak ada kontak antara keluarga setela itu... mengenai sikap org kampar thdp hubungan indonesia dan malaysia saya kira tak sama sebagian warga indonesia lain yg kdg padang surut.. karena merasa ada ikatan darah atau zuriat .. org kampar mrmpinyai rasa pwrsaudaraandgn org malaysia relatif stabil....

    ReplyDelete
  84. Saya banyak punya keluarga di malaysia... dulu ibu dari datuk saya merantau ke malaysia dengan anak anaknya.... cuma sayang sudah lama silaturrahim tak terbina.. dulu ada juga pak cik saya yg pergi je johor menemuinya jaun kwrabat du malaysua.. konon adik datuk saya dulu anggota tentera johor..

    ReplyDelete
  85. Assalamualaikom...urang Kampar sikumbang..eh,moyang aku rang Payakumboh..Moyang dtg Malaysia tahun sekitar 1888 -1889 dan stay kat Kajang dan kawin urang di Kajang dpt anak sorang nama MAHAT..Yg anak tunggal sorang ni morantau ko Pahang kawin dgn orang lah dan stay di Pekan...itulah mula nya BAPAK aku nama MUSTAFA..AKU nak sgt cari susurgalur keturunan aku

    ReplyDelete
  86. Salam .. Ak asal memang org perak tinggal di kampar.. Dari lahir sampai sekarang ak ta penah dengar pon delek org kampar bunyi mcm di atas nie.. Kebayakan nya ckap mengguna kan delek perak... Sekadar berkongsi

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum dunsanak kasodonyo

    Ambo uwang Kampar basuku Mandeliong, asli Bangkinang. Bangga oso nengok saudagho-saudagho nan disuboghang lai paduli jo budaya awak. Ambo cinan kek buku Odisi Anak Kampar karya Datuok Affifudin Omar, ado gak nan bisa mambantu? Mokasih.

    Translate :

    Assalamualaikum saudara semuanya

    Saya orang Kampar bersuku Mandeliong, asli dari Bangkinang. Bangga rasanya melihat saudar-saudara yang diseberang masih peduli dengan budaya kita. Saya tertarik dengan buku Odisi Anak Kampar karya Datuk Affifudin Omar. Apakah ada yang bisa membantu? Terimakasih.

    *Ambo digunakan sebagai kata ganti saya kepada orang yang lebih tua/dihormati.
    *Den/Deyen digunakan sebagai kata ganti saya untuk pergaulan sehari-hari

    CMIIW

    ReplyDelete
  88. moh baliok ke kuok...urang kuok sedo kayo kayo belaco..idup sonang bukan cedo dulu maso datuok
    awak datang komai(malaysia)

    ReplyDelete
  89. assalamu'alikum dunsanak sasamo uwang kampar...
    silahkan gabuong ka grup uwang kampar asli.. :D
    https://www.facebook.com/groups/pemuda.kampar.batam/

    ReplyDelete
  90. assalamu'alikum dunsanak sasamo uwang kampar...
    silahkan gabuong ke grup uwang kampar asli.. :D
    https://www.facebook.com/groups/pemuda.kampar.batam/

    ReplyDelete
  91. assalamu'alikum dunsanak sasamo uwang kampar...
    iko grup fb uwang kampar asli... :D
    https://www.facebook.com/groups/pemuda.kampar.batam/

    ReplyDelete
  92. assalamu'alikum dunsanak sasamo uwang kampar... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.facebook.com/groups/komunitasorangocusedunia/

      iko grup ughang ocu versi sadunio...

      Delete
  93. Walaupon aku org Kampar tapi indon tetap miskin... kih3...

    ReplyDelete
  94. woy.. wakden asli ughang kampar topek e di kuok suboghang. amak den suku a melayu bawi, ayah den suku a melayu kubuong dan atuok bolah amak den suku a domo. den kini domisili di Pokanbaghu (Pekanbaru). tiyok bulan den pulang kek kuok. apo kabar wang kampar kek malaysia khusus a d selangor, pahang jo nagoghi sambilan???

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum dun sanak.
    wakden ughang kampar juo topek e dri kuok suboghang-Bangkinang. suku den melayu bawi, suku amak den melayu bawi, suku ayah den melayu kubuong, suku atuok bolah amak den domo. den kini den domisili di Pokanbaghu (Pekanbaru RIAU). tiyok bulan den baliok kampuong kek kuok.

    ReplyDelete
  96. hidup kampar, hidup melayu, hidup indo-mal

    ReplyDelete
  97. Wakden pun urang kampau. Bulueh cakap kampar poket. Vocab bulueh tahan contoh

    Canduong
    Kosiok
    Kondiok
    Pucouk ngenggalo
    Ikan bocet
    Ikan pantau

    Ado pai beng air tiris dan bengkinang sekali empat tahun lopes. Speaking dgn urang sitan dio ingit wakden urang indon. Boli ikan silai salai dipokan baru.

    Lahir di mentakab dan sekarang duduk di puchong.

    Mohamed kamal

    ReplyDelete
  98. Wakden pun urang kampau asal dari menrakab. Buleo cakap kampau yang paling poket. Nenek urang ronah air tiris. Datuk sebelah abah urang salo. Limo tahun lopes ada bawa urang duma dan anak anak pai bengkinang. Teringat macam mano datuk dan nenek dtang ke malaya dongau cerito maso kenek kenek

    Mohamed kamal

    ReplyDelete
  99. Salam, Cik Sazwani Mazlan.
    Saya nak tanya dan minta maklumat.Di mana Kampung Gunung Lela di Kampar, Indonesia.Boleh tak saya dapatkan maklumat berkenaannya.Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, maaf saya tiada maklumat mengenai itu. Encik boleh cari dalam group di Facebook. Terima Kasih

      Delete
  100. NAZI KELAWAR@

    Waalaikumsalam, mksud OCU NAZI Gunung Malelo kan?? GUNUONG MALELO talotak di Kec. Koto Kampar Hulu (pemekaran dr XIII Koto Kampar) talotak dokek Candi Muara Takus perbatasan Riau-Sumbar, atau lobioh dokek dgn Nogoghi Tanjuong. kiro2 sktar 1,5 jam dr Bangkinang arah ka barat.

    ReplyDelete
  101. NAZI KELAWAR@

    Waalaikumsalam ocu Nazi, mksud ocu GUNUNG MALELO kan?? Gunuong Malelo talotak di Kec. Koto Kampar Hulu (pemekaran dr XIII Koto Kampar) topek e d dokek Nogoghi Tanjuong atau dokek Candi Muara Takus. sekitar 1,5 jam arah barat Kota Bangkinang.

    by: Firman Hidayat MelayuBawi ghang Kuok Bangkinang.

    ReplyDelete
  102. Muo awak dukuong pambentukan Kabupaten Gunung Sahilan Darussalam ( Rantau Kampar Kiri ) sebagai kabupaten baru di Provinsi Riau dr pemekaran kabupaten induk yakni Kabupaten Kampar demi terwujudnya kemajuan di pelosok nogoghi.

    https://picasaweb.google.com/100261151789914469514/KabupatenGunungSahilanDarussalam

    ReplyDelete
  103. Isteriku keturunan Kampar (sebelah ayah - ipoh) dan Minang (sebelah ibu - kuala kangsar).Aku lak pure kedah.Masa mula aku kawin dulu bila balik ipoh saudara mara isteri tutur bahasa kampar... 80% aku faham sebab bahasanya ala-ala negeri sembilan. Tapi bila ke kuala kangsar (ada perkampungan minang jalan lama ke Kati) hanya 10% sahaja aku faham bahasa minang bila mereka bertutur. Aku cuba menjejaki keturunan isteri yang dikatakan berasal dari Pekan Baru, Riau tapi masih gagal. Aku bernasib baik kerana berjaya menjejaki keturunan minang (sebelah ibu) isteriku.......tempatnya Kapur IX ,50 koto, paya kumbuh. Tahun 2007 sefamily berangkat kesana...rupanya ramai sekali saudara mara nya. Tahun 2013 sekali lagi kami kesana kerana urusan penyerahan tanah adat milik nenek moyang isteri ku kepada isteriku selaku waris yang berhak (walaupun Warga Malaysia???). insyaallah hujung tahun 2014 akan kesana. Aku masah tercari-cari susungalur keturunan isteri sebagai Orang Kampar......!

    ReplyDelete

Pendapat/komen anda, saya hargai. Terima Kasih! :)