Angel Wing Heart

18 March 2012

cara menggunakan twitter!

Assalammualaikum.

hye. mesti korang dah kenal lama dengan encik twitter ni kan? lagi-lagi yang ade handphone cangihh gituu. Sampai aku syok main twitter ni daripada facebook. alamak. fb dah semakin terhakis di hati. hehehe. rasa nak deactived je facebook aku tu tau. tapi tak leh nak shopping online pulak nanti. haishh. Ok, aku nak share dengan korang pasal twitter ni. siapa yang newbie lagi tu, bolehlah baca bawah ni.

1. Followers : followers adalah orang yang mengikuti kita dan akan menerima setiap pembaharuan yang dilakukan. 

2. Followings : followings adalah orang yang kita ikuti dalam twitter. Ini merupakan kebalikan dari follower, kita akan menerima setiap update orang yang kita follow.


3. Re Tweet : ret tweet yang sering disebut dengan RT adalah menulis ulang tweet orang lain dalam profile kita sendiri dan biasanya diikuti dengan nama orang yang membuat tweet pertama kali.


4. Trending Topics = trending topics adalah topik yang sedang hangat di antara pengguna Twitter sedunia. Biasanya trendingtopics ini akan muncul dan selalu di update pada halaman twitter kita. 

5. Over Head : over head atau disingkat dengan OH adalah menulis ulang tweet orang lain tanpa menyebutkan sumber tweet tersebut.
 

6. Direct Message : direct message atau disingkat dengan DM adalah pesan pribadi teman kita (followers) kepada kita.
 

7. Tanda @ = tanda @ adalah mem - tag atau mengkhususkan tweet kepada salah satu teman yang kita beri tanda.
 

8. Hash Tags : hash tags dalam twitter di definisikan dengan tanda #. Tanda pagar ini biasanya digunakan untuk mempermudah pencarian topik yang sedang hangat di twitter. Misalnya topik yang sedang hangat adalah Bisnis Online, maka untuk mempermudah pencarian tentang topik tersebut kita menulis #karodalnet sebagai keyword.


Trending Topic: topik/isu yang lagi hot atau sedang hangat dan ramai dibicarakan orang.
Favorites: dipakai untuk menyimpan tweet tertentu yang diinginkan (karena kita sukai tentu saja).

agak-agak ada yang dah terer? hehehe. boleh lah tweet dengan aku. akan friendlyyyyy okey. hehehe. Best bila tweet. Boleh tengok macam-macam ragam manusia. opss. sorry kalau aku teremosi di twitterr! Jom tweet aku kalau rajin. @syazwanimazlan  
Bhai.bhai :)


3 comments :

  1. ӏ got this website from my pal who
    shагeԁ with me concеrning this web раge and now this timе Ι
    am bгοwsing this site and геаding ѵerу informative posts аt this time.
    Review my web site ; facebook fans kaufen

    ReplyDelete
  2. em . kalau nama dkt @ tu nak tukar mcm mna eh ?

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi membaca entri ini =)

 

Copyright 2016 © Syazwani Mazlan. Design by Ayu Barbydol