Angel Wing Heart

28 March 2011

Misteri Deja Vu . Perasaan apabila anda terasa pernah ke tempat ini atau kejadian ini pernah berlaku..


Assalammualaikum.

Korang pernah dengar mengenai Deja Vu ?

Tak pernah ? atau pernah ?
Meh , aku terang kan.

Aku rasa kebanyakan manusia pernah alami perasaan ini termasuklah aku.
Kadang-kadang aku terfikir ,



"Eh , Aku rasa aku pernah pergi tempat ni semalam! betul tak tipu. aku pernah nampak dan alami sama macam sekarang ni !


hahahaha!

agak2 korang pernah tak jadi camtu ? Aku pernah. :)
Inilah yang dinamakan DEJA VU .

Deja Vu dikenali sebagai 'paramnesia' atau 'memori khayalan'. Dalam bahasa Perancis, bermaksud 'pernah melihat'.

Adakah memori itu petanda bahawa kita telah kembali ke masa lampau atau ia cuma kebetulan?

Misteri ini terbongkar , menurut teori sensasi optik. Walaupun perhatian mata kita tertumpu di hadapan, tanpa disedari pandangan sisi mata sebenarnya telah merakam peristiwa dan suasana sekeliling . Rakaman itu kemudiannya di simpan dlm memori sehingga menimbulkan perasaan 'familiar'. Orang buta juga boleh merasai perasaan Deja Vu ini melalui deria bau , pendengaran dan sentuhan.

Otak menyimpan informasi tentang segala kondisi di sekeliling kita. Sebagai cth , jika kita berjalan di tepi pantai sambil bercakap dgn seseorang , perhatian kita pada masa itu tidak tertumpu pada suasana sekeliling. Padahal otak kita merakamkan suasana itu secara tidak sedar....

Dah faham ? ok ini sekadar teori sahaja... Mungkin sekadar ilusi atau lain-lain. ..Tapi aku rasa aku nak alami Deja Vu ini.... macam...........



" Aku rasa aku pernah kahwin ! betul tak tipu ! baru semalam kahwin !! "

*PENGSAn!*

Kahkahkah . Kompem kena pelemPang ! heeeee~~~

6 comments :

  1. they say; these are a state of mind when we are entirely taken over by the mind. the minds are playing tricks on our memory. LOL

    ReplyDelete
  2. @fitri pehh... mcm2 trik. kahkahkah, ilusi namenye... so amacam ? penah kan jadi ?? hahahaha ... ala2 mcm cite final distination pulak. hahaha

    ReplyDelete
  3. benda ni byk kali jd kt sy...terima kasih utk info ni (:

    http://amirabdaziz.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. hebat otak kite..boleh menyimpan memori dgn begiu lame..

    ReplyDelete
  5. @Meera Azizsetiap manusia pasti merasai nyeee..hehhee..ok blogwalkig u back..

    ReplyDelete
  6. @IrfanzBlog hehehe,, tu lah kuasa Allah yg tak terbatas.. dpt anugerah seperti ni... kena syukur... hehee..boleh simpan memori lagi byk2.. :)

    ReplyDelete

Terima Kasih sudi membaca entri ini =)

 

Copyright 2016 © Syazwani Mazlan. Design by Ayu Barbydol