Angel Wing Heart

10 November 2010

Let's Cooking!! (Utk Raye Haji nie) :)



Ehem2.. Raye haji nak dekat da nie..even tak semeriah kat negeri aku, at least aku nak masak sesuatu yg simple. hee~~ al maklumlah aku tak balik kampung nenek aku di sabak bernam,selangor. So, kita masak untuk pagi raya nanti ok? :) Aku nak kongsi resepi2 yg aku nak masak next week nie...yehhhaaa...jom terjah ! :)
Ok , first sekali kita masak RENDANG DAGING dulu.. penting tau .. pebret aku ni.. :)
ni resepi nya :
1KG Daging mentah (tak kisah nak letak byk mane)
Kelapa 3 biji ( sekarang pun dah ada santan segera.So, u cn choose)
Bawang merah,Bawang putih & Halia (ditumbuk@dikisar)
Lada Kering (dikisar)
Lengkuas (ditumbuk)
Ketumbar 2 sudu (ditumbuk)
Kerisek 4 sudu
Lada Hitam (ditumbuk)
Serai
Daun Kunyit
Asam Keping & Kunyit Hidup
Garam,serbuk perasa (sedikit)

Ok , cara-caranya ialah ;
Panaskan bahan-bahan di atas tadi dgn pati santan sampai terbit minyak..Kemudian , masukkan santan biasa sekali lagi dan rendang sampai kering. Masukkan garam , serbuk perasa,& asam keping . Kacau sehingga kering . SIAP!

Ok , sekarang kita nak masak pulak KUAH KACANG ...
first , ;
Kacang mentah (direndang ,maksudnya masukkan kacang2 ni dalam kuali yg tak ada minyak)
Bawang merah,bwg putih & halia (ditumbuk@dikisar)
Udang kering (direndang)
Lada kering/ayam/daging (dikisar)
Air asam jawa
Santan kelapa
Gula,garam,serbuk perasa (sedikit)
Cara-caranya ;
Masukkan santan kelapa sampai terbit minyak. Masukkan lada kering,bwg merah,bwg putih,halia & ayam. Akhir sekali masukkan gula sedikit , garam ,serbuk perisa & air asam jawa. Biar sehingga masak/mendidih. SIAP!

SELAMAT MENCUBA YE.. & SALAM AIDILADHA..:)

No comments :

Post a Comment

Terima Kasih sudi membaca entri ini =)

 

Copyright 2016 © Syazwani Mazlan. Design by Ayu Barbydol