Angel Wing Heart

18 April 2011

Rubella oh rubella. Korang yang perempuan dah kena suntikan belom? AKU? belum !!!

Assalammualaikum. Kali ni nak bercerita pasal Rubella. Aku pernah tanya mak aku, beliau dulu kena suntikan rubella bila? Ok, kalau dulu-dulu zaman mak dan makcik aku, mereka dah dapat suntikan sama ada darjah 6 atau  form 3 lagi. Aku ni, form 3 tak dapat suntikan rubella apa-apa . Apatah lagi darjah 6. Ciss.. yang aku dapat , suntikan demam campak je.. tak pernah kena demam campak smpai umur aku 20thn. Alhamdullilah..hehehe.. yela.. kalau masa aku form 3 tu, takkan la tu suntikan rubella. sebabnye sekali dengan pelajar2 lelaki jgk yg dapat suntikan..HAHAHA.. 

Ini bermakna , aku kena lah ambil suntikan rubella before kahwin nanti.. haiya... ok, nak tau pasal rubella tak? dan kesan-kesannya? Khas untuk kaum pompuan ni.. Beware ok. sebelum kahwin , dapatkan suntikan rubella utk mengelakkan anak cacat & dijangkiti virus merbahaya.. takkan nak biarkan janin korang kena penyakit kan.. kesian lah siket. dah la susah nak buat anak. miahahahaha :p 


Rubella sebenarnya menyebabkan demam dan masalah kulit yang tidak serius. Namun jika seorang wanita hamil dan dijangkiti Rubella, maka virus ini akan menyerang janin dalam kandungan.  

Usia kehamilan tiga bulan pertama adalah jangka masa yang amat berbahaya. Rubella boleh menyebabkan beberapa kecacatan pada bayi yang dihamilkannya:              
1. Kehilangan pendengaran atau pekak (deafness)              
2. Kebutaan atau masalah penglihatan              
3. Masalah jantung, otak dan saraf.              

Sangat berisiko tinggi jika anda hamil dijangkiti virus Rubella dan anak yang dihamilkan mungkin mendapat kecacatan itu.  
            
Namun jika tidak pasti adakah  telah disuntik dengan vaksin Rubella, boleh melakukan pemeriksaan darah untuk menentukan tahap immuniti anda. Maka sebelum berkahwin, seeloknya  menjalankan ujian ini jika  tidak pasti adakah telah disuntik atau belum. Jika sudah berkahwin, segeralah melakukan pemeriksaan ini. Sekurang-kurangnya enam bulan sebelum  mengandung. Jika  disahkan tidak mempunyai antibodi atau dengan kata lain tidak immune terhadap virus Rubella, segeralah mendapatkan suntikan Rubella.              

Namun begitu sebelum disuntik, pastikan :            
  1. Tidak sedang hamil atau tidak merancang kehamilan dalam masa 3 bulan.            
  2. Tidak demam atau penyakit-penyakit lain yang serius.            
  3. Tidak mempunyai penyakit yang immunosuppressant (daya tahan yg kurang) eg kanser, leukemia dan lymphoma    
  4. Tidak mengambil apa-apa ubat seperti prednisolone, buat rawatan kanser yang boleh merendahkan daya tahan anda.       
  5. Tidak menerima gamma globulin (immune globulin) dalam masa 3 bulan yang lepas.            
Bagi sesape yang rasa ragu-ragu dah kena suntikan Rubella atau belum, boleh je nak dapatkan sekali lagi. Sekurang-kurangnya kita pasti yang kita dah dapatkan suntikan tu. 

Blogger siapa yg ambil suntikan ni before kahwin? sebabnye tak dapat suntikan masa sekolah. Meh , klik sini.. baca pasal beliau & rubella :)

        

3 comments :

Terima Kasih sudi membaca entri ini =)

 

Copyright 2016 © Syazwani Mazlan. Design by Ayu Barbydol